Tradicionalno i na ovogodišnjem Međunarodnom poljoprivrednom sajmu u Novom Sadu, Agencija za bezbednost saobraćaja i Poslovno udruženje uvoznika i izvoznika poljoprivredne mehanizacije u saradnji sa Poljoprivrednim fakultetom u Novom Sadu, organizovali su tribinu pod nazivom “Bezbedan i čist traktor”. Tribina je održana 25. maja, petog dana 89. Poljoprivrednog sajma u kongresnom “Master centru”. Tribina se održava sa ciljem da se učesnicima u saobraćaju – posebno upravljačima poljoprivrednih mašina i traktora, ukaže na neophodnost poštovanja propisa i zakona.
Učesnike tribine najpre je u ime direktora Agencije za bezbednost saobraćaja, Duška Pešića pozdravio Dejan Tomašević koji u ovoj instituciji radi kao načelnik odeljenja za homologaciju vozila opreme i delova. to je bezbedan traktor. Tomašević je istako da je tribina i prilika da se razmene iskustva i ukažu nejasnoće s kojima se uvoznici poljoprivredne mehanizacije sreću pri homologaciji vozila i uvozu.
Učešće na tribini imalo je i Ministarstvo poljoprivrede, šumarstva i vodoprivrede, odnosno državna sekretarka Jelena Blagojević koja je u obraćanju izrazila zadovoljstvo što je u prilici da se obrati prisutnima.
-Smatram ovu tribinu veoma značajnom imajući u vidu da mehanizacija, a traktori na prvom mestu imaju nemerljiv značaj za poljoprivredu i njen uspešan razvoj. Poljoprivedni radovi ne mogu se zamisliti u današnje vreme bez modernih mašina koje olakšavaju rad. Većina nas zna kako je poljopirveda izgledala nekada, ali moderne razvojne tendencije diktiraju trend u kome se očekuje da primat preuzmu automoni uređaji, odnosno zemljoradinčke mašine koje bi bile sposobne da rade same. Ono što je bitno napomenuti jeste da danas čovečanstvo ne bi smo mogli da ishranimo bez upravo savremenih mašina u poljoprivredi. Mašine se prave prema potrebama proizvodnje uz najsavremiju tehnologiju i pristunost vrhunskoh stručnjaka. Razvoj poljoprivrede svakim danom se odvija sve brže i brže i za primarni cilj ima stvaranje odgovarajuće, bezbedne mehanizacije koja će pružiti najveće rezultate u modernoj poljoprivrednoj proizvodnji. Od izuzetno značaja je što su se na ovoj tribini okupili stručnjaci iz oblasti bezbednosti saobraćaja, poslovnog udruženja uvoznika i izvoznika poljoprivredne mehanizacije i poljoprivrednici gde svako iz svog ugla doprinosi zajedničkom cilju, a to je bezbedan traktor koji je jedan od najznačajnijih sredstava za razvoj i unapređenje poljoprivrede. Očekujem da će nas trebina upoznati ne samo sa mogućnostima i izazovima već da će kroz referate i diskusuju dati tehnička rešenja, potrebne informacije i na sve to, pružiti doprinos razvoju u oblasti koje su teme današnjeg skupa, rekla je Jelena Blagojević.
Marko Stojanović generalni sekretar Udruženja uvoznika i izvoznika poljoprivredne mehanizacije pozdravio je prisutne i zahvalio se zbog izdvojenog vremena prisustvovanja na tribini.
Ove godine na tribini je o temi “Najčešći uticajni faktori koji se javljaju kod saobraćajnih nezgoda gde učestvuju traktori” govorio Milan Dražić iz Uprave saobraćajne policije, Policijske uprava Novi Sad.
Uticajni faktori koji dovode do samog izazivanja saobraćajne nezgode, odnosno pojavljuju se kao njen uzrok mogu da utiču na veličinu, odnosno na vrstu posledice te saobraćajne nezgode i da doprinesu stvaranju opasne situacije koja prethodi saobraćajnoj nezgodi. To znači da ne moraju biti samo direktan uzrok. Upoznavajući uticajne faktore mogu se odrediti i adekvatne mere kako do tih saobraćajnih nezgoda ne bi dolazilo. U periodu cele 2021. i prvog kvartala ove godine na području Policijske uprave Novi Sad dogodilo se ukupno 33 saobraćajne nezgode za koje je vršen uviđaj, a u kojima su učesnici bili vozači traktora. Treba naglasiti da statistika o saobraćajnim nezgodama može da zavara s obzirom na to da se ne rade uviđaji za sve nezgode.
Kao prvi faktor koji utiče na izazivanje saobraćajne nezgode sa učešćem vozača traktora ili radne mašine Dražić ističe Neprilagođenu brzinu. Naime, usled neprilagođene brzine u naznačenom periodu bilo je pet saobraćajnih nezgoda u kojima je bilo stradalih lica, od čega dva smrtno, i po dva sa lakšim i telesnim povredama. Sledeći faktor je neustupanje prvenstva prolaza . To je bio uzrok četiri saobraćajne nezgode u kojih je u dve bilo nastradalih lica, jedno sa teškim i jedno sa lakim telesnim povredama. Druge dve nezgode su izavale materijalnu štetu.
Treća po redu najbrojnija grupa, ali sa ne toliko značajnim posledicama, kako ja npomenuo Dražić jeste nebezbedno vršenje radnje vozilom što je bilo uzrok čak 12 saobraćajnih vozila sa jednim stradalim licem sa lakim telesnim povredama, a pri 11 saobraćajnih nezgoda pričinjena je materijalna šteta. Kao faktor koji utiče na izazivanje saobraćajne nezgode Dražić navodi i Tehničku neispravnost što je bilo uzrok nastanka dve saobraćajne nezgode, zapravo uzrok je bila neispravnost trakotra odnosno uređaja za spajanje vučnog i priključnog vozila i u obe saobraćajne nezgode je posledica bila materijalna šteta srećom jer u ovim slučajevima posledice mogu biti mnogo ozbiljnije. Alkoholisanost vozača je bio uzrok dve od 33 saobraćajne nezgode srećom samo sa materijalnom štetom srećom. Neosvetljen traktor je bio uzrok jedne saobraćajne nezgode sa nastradalim lako povređenim licem. Ne držanje odstojanja od vozila koje se kreće ispred izazvalo je dve saobraćajne nezgode. U obe nezgode su nastradala lica, dva su teško povređena, a jedno lice je zadobilo lake telesne povrede. Milan Dražić je na tribini govorio o ovim faktorima kroz primere i slučajeve apelujući na učesnike u saobraćaju, vozače traktora i radnih mašina da obrate pažnje na njih kao i neposredne uzroke kako bi se izbegle nezgode u saobraćaju.
O tehničkim inovacijama čija primena utiče na povećanje bezbednosti u saobraćaju traktora i radnih mašina govorila je Marija Antanasković ispred PU.
AGENCIJA ZA BEZBEDNOST SAOBRAĆAJA- O KONTROLI SAOBRAZNOSTI
Slađan Grujić iz Agencije za bezbednost saobraćaja istako je da nema novina kada su u pitanju kontrole saobraznosti, kao i da se radi na tome da se postojeće stanje, odnosno poostojeća kontrola saobraznosti upodobi, ubrza i ako je moguće pojednostavi, a sve u cilju da bude lakše i uvoznicima i onima koji obrađuju predmete u Agenciji.
-Kontrola saobraznosti podrazumeva kontrolu podudarnosti, odnosno saobraznosti sa dokumnetacijom i sa domaćim propisima. Znači mora da bude i jedno i drugo ispunjeno. Što se tiče dokumentacije i zahteva koje uvoznici podnose prilikom ulaska u proces same kontrole potrebno je da i jedno i drugo bude kompletno, rekao je Grujić i napomenio da praksa pokazuje da su uprkos sada višegodišnjem iskustvu zahtovi koji stižu za kontrolu često nepotpuni te se zbog toga predmeti vraćaju na dopunu.
Grujić je podsetio uvoznike da je prilikom podnošenja zahteva potrebno dostaviti i dokumenta tipa fotografije, COC dokument kako u pisanoj formi tako i elektronski. Napomenuo je da i od 1. oktobra počinje primena novog pravilnika o homologaciji zbog čega se očekuje zastoj u obradi predmeta. Tako će se od prvog dana desetog meseca ove godine kontorlisati osim traktora i prikolica i saobraznost radnih mašina. Grujić je i apelovao da uvoznici ubuduće pre nego što dostave zahtev da pogledaju vozila, da pogledaju ono što je COC-u, u dokumentaciji i ono što je na traktoru. To je način da se brže dođe do potvrde bez nepotrenbog čekanja.
Što se tiče pojedinačnih saopštenja, Grujić je napomenuo da je uz sva pojedinačna saopštenja koje je potrebno dostaviti za komponente na traktoru potrebno dostaviti i deklaraciju koja će biti zbirni dokument, a koja će obuhvatiti sve komponente zatečene prilikom kontrole saobraznosti. Na kraju, Grujić je zamolio da svi oni koji nisu podneli zahteve za pristup bazi podaka to urade u narednom periodu.
O OGRANIČENJU EMISIJE IZDUVNIH GASOVA
Dejan Tomašević je podsetio učenike tribine na diskusiju održanu tokom poslednjeg JUMT-a održanog u decembru 2021. zapravo o potencijalnim ograničenjima u vezi standarada emisije izduvnih gasova koja se odnose na uvoz traktora, polovnih ali i novih.
Tomašević je naglasio da ako se uvedu ograničenja, mora se znati i da će uvođenjem ograničenja o emisiji na primer za uvoz polovnih traktora, ovlašćeni predstavnici proizvođača morati da obezbede potvrde koje sadrže podatke o bar izduvnoj emisiji, i to ne podatak o broju “stejdža” i slično nego bi morla da sadrži ustvari homologacionu oznaku motora traktora. Izdavanje ove potvrde može biti problem usled nedostupnosti, a pogotovo za one trakotre koji se više ne proizvode može predstavljati problem.